Evet,
etrafta gördüğümüz çoğu logo büyük harflerden oluşuyor; evet daha güçlü
duruyor! Peki günümüzde bir markanın logosundan beklediği etki gerçekten sadece
güç olabilir mi? Küçük harflerin de büyük bir etkisi olabilir mi?
Büyük harflerin kullanımı, onların
"otoriter" karakteri ya da daha prestijli bir duruş için cazip.
Amaaaaa! İşler işlevselliğe geldiğinde gerekli alanı bize sağlamadığı da bir
gerçek. Sadece bu da değil, aynı zamanda küçük harflerin okuma, ezberleme
hızını arttırdığını biliyor muydunuz?
Okuma yazma öğrenimine küçük harflerle
başlıyoruz. Günlük hayatımızda da genellikle yazmak için küçük harfleri
kullanıyoruz. Bu nedenle zihnimiz bu yazı tipine daha fazla alışık hale geliyor
ve böylece büyük harfleri okumak için harcadığı çabaya göre çok daha az çaba
sarfederek okuma ve algılamayı gerçekleştiriyor.

Bazı büyük harflerin de benzerliği
tartışmasız çok fazla. Örneğin P harfinin B harfine dönüşmesi için fazla
birşeye gerek yok. Bu F harfi ve E harfi için de geçerli. Küçük harfler
arasında daha az rastlanan bu benzerlikler okuma konusunda zihin karışıklığını
engelliyor ve algıyı kolaylaştırıyor.
Büyük harflerin başka bir dezavantajı da
görsel olarak fazla doğrusal olmalarıdır ki bu da form kaynaklıdır. Metin bir
noktada ritm yoksunluğu sebebiyle fazla sıkıcı olmaya başlar.
Diğer taraftan ise küçük harfler,
metinlerin silüetleşmesine kolaylık sağlar ve de fotografik hafızada agısal
okumayı kolaylaştırır.
Daha Sıcak ve Samimi
Bazı markalar, küçük harflerin diğer bir
avantajını oldukça iyi kullanıyor. Büyük harflerin ciddiyeti yanında küçük
harflerle tasarlanmış logolarda daha fazla sıcaklık ve samimiyet hissi
alıyoruz.
Bunun için yapılan bir test bulduk ve
küçük harflere sahip marka logolarını büyük harflere çevirdiğimizde aradaki
farkı yakalamamızı sağlayan gözlemlerimizi ortaya çıkarttık.
Bakalım siz de üzerinizde yarattığı
farklı etkiyi fark edebilecek misiniz?
Özellikle
sosyal medyada büyük etkisi olan hatta sosyal medyayı yaratmış markaların
logolarında küçük harf kullanmalarının da şans eseri olduğunu düşünmüyoruz.
Elbette sosyal medya kadar samimi ve canayakın ifadeleri var.
Değişime cesaret etmek!
Elbette sınırları neyin çizdiğini ve
değişime neden gidildiği bilinmez; belki okunma problemi; belki de tamamen
stratejik sebepler; fakat bazı markalar büyük harflerden tamamen küçük
harflerle yazılmış logotiplerine geçmeyi cesaret ediyor. Örnek mi?
Mesela Amerika'nın en büyük servis
sağlayıcılarından AT&T değişime uğradı. Bu değişim sonucunda da daha
insancıl, daha erişilebilir ve sade bir logo elde ettiğini söyleyebiliriz.
Logosunu
küçük harflere çeviren başka bir dünya devi ise Pepsi oldu. Pepsinin yeni
logosu, daha akışkan, daha hoş ve kesinlikle daha az yoğun bir görüntüye
kavuştu.
Küçük Harfin Büyük Etkisi
Evet,
etrafta gördüğümüz çoğu logo büyük harflerden oluşuyor; evet daha güçlü
duruyor! Peki günümüzde bir markanın logosundan beklediği etki gerçekten sadece
güç olabilir mi? Küçük harflerin de büyük bir etkisi olabilir mi?
Büyük harflerin kullanımı, onların
"otoriter" karakteri ya da daha prestijli bir duruş için cazip.
Amaaaaa! İşler işlevselliğe geldiğinde gerekli alanı bize sağlamadığı da bir
gerçek. Sadece bu da değil, aynı zamanda küçük harflerin okuma, ezberleme
hızını arttırdığını biliyor muydunuz?
Küçük ve önemli 3 Kanıt!
Okuma yazma öğrenimine küçük harflerle
başlıyoruz. Günlük hayatımızda da genellikle yazmak için küçük harfleri
kullanıyoruz. Bu nedenle zihnimiz bu yazı tipine daha fazla alışık hale geliyor
ve böylece büyük harfleri okumak için harcadığı çabaya göre çok daha az çaba
sarfederek okuma ve algılamayı gerçekleştiriyor.
Bazı büyük harflerin de benzerliği
tartışmasız çok fazla. Örneğin P harfinin B harfine dönüşmesi için fazla
birşeye gerek yok. Bu F harfi ve E harfi için de geçerli. Küçük harfler
arasında daha az rastlanan bu benzerlikler okuma konusunda zihin karışıklığını
engelliyor ve algıyı kolaylaştırıyor.
Büyük harflerin başka bir dezavantajı da
görsel olarak fazla doğrusal olmalarıdır ki bu da form kaynaklıdır. Metin bir
noktada ritm yoksunluğu sebebiyle fazla sıkıcı olmaya başlar.
Diğer taraftan ise küçük harfler,
metinlerin silüetleşmesine kolaylık sağlar ve de fotografik hafızada agısal
okumayı kolaylaştırır.
Daha Sıcak ve Samimi
Bazı markalar, küçük harflerin diğer bir
avantajını oldukça iyi kullanıyor. Büyük harflerin ciddiyeti yanında küçük
harflerle tasarlanmış logolarda daha fazla sıcaklık ve samimiyet hissi
alıyoruz.
Bunun için yapılan bir test bulduk ve küçük
harflere sahip marka logolarını büyük harflere çevirdiğimizde aradaki farkı yakalamamızı
sağlayan gözlemlerimizi ortaya çıkarttık. Bakalım siz de üzerinizde yarattığı farklı etkiyi fark
edebilecek misiniz?
Özellikle
sosyal medyada büyük etkisi olan hatta sosyal medyayı yaratmış markaların
logolarında küçük harf kullanmalarının da şans eseri olduğunu düşünmüyoruz.
Elbette sosyal medya kadar samimi ve canayakın ifadeleri var.
Değişime cesaret etmek!
Elbette sınırları neyin çizdiğini ve
değişime neden gidildiği bilinmez; belki okunma problemi; belki de tamamen
stratejik sebepler; fakat bazı markalar büyük harflerden tamamen küçük
harflerle yazılmış logotiplerine geçmeyi cesaret ediyor. Örnek mi?
Mesela Amerika'nın en büyük servis
sağlayıcılarından AT&T değişime uğradı. Bu değişim sonucunda da daha
insancıl, daha erişilebilir ve sade bir logo elde ettiğini söyleyebiliriz.
Logosunu
küçük harflere çeviren başka bir dünya devi ise Pepsi oldu. Pepsinin yeni
logosu, daha akışkan, daha hoş ve kesinlikle daha az yoğun bir görüntüye
kavuştu.
Karışık
Görünüm
Başka
bir kullanım hilesi ise küçük ve büyük harfleri karıştırmak olabilir elbette.
Bu markanın kişiliğini yansıtacak ve görünürlüğü arttıracak şekilde küçük/büyük
harf kullanımını yapmaktan geçer.
Bazı
markalar bu tekniği kullanarak öne çıkmayı başarmış ve hafızalara logolarını
kazımışlardır.

Peki ya ambalaj?
Küçük harfler bir ismin okunma ve
hafızada yer edinmesini kolaylaştırıyor, tamam! Peki ya günde ortalama 1500
marka ile karşı karşıya kalan ve bir ambalajı gözden geçirme süresinin
saniyenin 15'te biri olduğunu bildiğimiz tüketiciler için ne yapmalıyız?
Sizce?
Belki de logo üstünde küçük harf
kullanımı ile biraz daha samimiyet kurmak ve okunurluğu arttırmak kötü bir
fikir değildir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder