Değerli Okurlar;
Bir süredir paylaşımda bulunmadığım için kusuruma bakmayınız lütfen. Gerek dersler, gerek ise bu dönem yazacağım projeden dolayı epeyce yoğunum. Ancak sizlerle bu dönem Marmara Üniversitesi Stratejik Marka Yönetimi Bölümü ile alakalı hazırlamış olduğum bazı projeleri paylaşmak istiyorum. Umuyorum ki hazırlamış olduğum bu projeler işinize yarayabilir ve faydalanırsınız. Tüm projeleri paylaşacağım. İlk Projem Sayın Hocam Prof. Dr Fatma Müge ARSLAN'ın B2B Marka Yönetimi Dersi ile alakalı ödevidir. Bu ödevimde VESTEL Şirketler Grubunu inceledim. Keyifli okumalar.
Eda Demirden
T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİSOSYAL
BİLİMLER ENSTİTÜSÜİŞLETME ANABİLİM DALI STRATEJİK MARKA YÖNETİMİ BİLİM DALI
|
B2B Marka Yönetimi Dersi: Vestel İncelemesi
|
EDA DEMİRDEN
|
963414008
|
31.3.2015
|
B2B MARKA YÖNETİMİ DERSİ BAHAR 2014-2015
DÖNEMİ Prof. Dr. F. Müge Arslan
|
SORULAR
1. Endüstriyel markaya/markalara sahip bir
işletme seçiniz. Aşağıdaki soruları seçtiğiniz işletmeye göre cevaplayınız.
İşletmelerin web sitelerinden veya başka kaynaklardan yararlanabilirsiniz.
a. Seçtiğiniz işletmenin kısaca
tarihçesini yazınız.
b. Seçtiğiniz işletmenin endüstriyel
ürünleri/markaları hangileridir?
c. Her bir ürün hangi endüstriyel ürün
sınıfında yer almaktadır, niçin?
d. Seçtiğiniz işletmenin bir endüstriyel
markasına yönelik talebin arttırılabilmesi için nihai tüketicilere yönelik
reklamı yapılacak olsaydı bu reklam nasıl olabilirdi, verilecek reklamda
verilecek mesaj ne olabilirdi?
2. Sistem alımlarının özellikleri
nelerdir? Bu tür satın alma ne zaman tercih edilir? Sistem alımlarının avantaj
ve dezavantajları nelerdir? İnternet taraması yaparak Türkiye’de gerçekleşmiş
bir sistem alımı bulunuz ve bu alımı örnekler vererek anlatınız.
3. Beyaz eşya üreten bir işletmede
üretimde kullanılmak üzere çok pahalı bir sermaye ürünü satın alınacağını varsayın.
Bu ürünün alımında satın alma merkezinde kimler yer alırdı (kişinin işletmede
çalıştığı birim ve ünvanı/mevki)? Bu kişilerin söz konusu alımdaki rolleri
hangileri olurdu, niçin?
4. Tüketici pazarları ve endüstriyel
pazarlar arasındaki temel farklılıkları derste anlatılan haliyle düşünerek
ikinci sayfada verilen tabloyu doldurunuz.
CEVAPLAR
1.
Endüstriyel
marka/markalara sahip işletmeler araştırılmış ve Vestel markası seçilmiştir.
Aşağıda yer alacak cevaplar da Vestel markası baz alınarak cevaplanacaktır. Bu
cevaplar için internet kaynakları kullanılacaktır.
a. Vestel Şirketler Grubu
TARİHÇE
Vestel’in kuruluş yılı 1984’tür. Kurulduğu yıl faaliyetlerine
başlayan Vestel, Zorlu Holding bünyesine katıldığı 1994 yılından beri ise
üretim günü, ihracatını ve sahip olduğu Pazar payını katlayarak arttırmayı
sürdürmüştür. Türkiye genelindeki Vestel mağazalarının sayısı günümüzde:
1050’dir. Bünyesinde yer alan 13’ü yurtiçi 13’ü yurtdışı olmak üzere toplam 26
şirketle, tüm dünyaya tüketici elektroniği, beyaz eşya, bilgi teknolojileri ve
dijital alanlarında geniş bir ürün yelpazesi sunmaktadırlar. Sektörde Vestel’e
ait olan ihracat şampiyonluğunu yıllardır rakiplerine kaptırmayarak, bugün
Türkiye’nin en bilinen ve itibar sahibi 10 markası arasında yer almaktadırlar.
13 bini aşkın çalışanı, 1.050 satış noktası, 350 satış sonrası merkezi ve
binlerce yan sanayi çalışanı sayesinde 30 bin kişiye gelir kaynağı
yaratmaktadırlar.
Çalışmalarını “dünya şirketi” olma vizyonu ile sürdürerek,
küresel haritaya dağılmış 6 Ar-Ge merkeziyle dünyanın en gelişmiş
teknolojilerini üretiyor; yenilikçi ve üstün tasarıma sahip ürünlerimizi tam
140 ülkede yüz milyonlarca kullanıcıya ulaştırıyorlar.
Bir günde 76 bin ürün üretme kapasitesine sahip Vestel City,
Avrupa’nın tek alan üzerinde kurulu en büyük üretim kompleksi. İki Buzdolabı
fabrikası, Titanic büyüklüğünde 19 geminin sığacağı genişlikte bir zeminine
sahip. Çamaşır ve bulaşık makineleri fabrikası, İstanbul’dan Brüksel’e kadar
uzayacak bir yol oluşturmaya yetecek kadar seri üretim yapıyor. Vestel City’nin
bu üstünlüğü ile, daha önce Ferrari, Jack Daniel’s, Coca-Cola gibi markaların
yer aldığı National Geographic’in Mega Fabrikalar belgesel serisine giren ilk
ve tek Türk markası olması Türkiye olarak gurur kaynağımız olmuştur.
Ar-Ge’ye ayırdığımız sınırsız bütçe ve 800 kişilik dev Ar-Ge
mühendisleri kadrosuyla inovasyon anlamında yerli teknolojinin gururu olma
başarısına sahiplerdir. Ayrıca dünyada en çok Ar-Ge harcaması yapan ilk 1000
firma arasında yer alan 3 Türk şirketinden biri olarak gösterilmektedirler.
Markalaşma yolunda attıkları sağlam adımlar sayesinde 2007
yılında devlet destekli markalaşma programı Turquality programına alınan ilk
marka olma başarısına kavuşmuşlardır.
Dünyanın en büyük OEM (original equipment manufacturer /
özgün donanım üreticileri) ve ODM (original design manufacturer / özgün tasarım
üreticileri) arasında yer alıyor, AB ülkelerinde satışlarımızı OEM/ODM bazında
sürdürüyorlar. Türkiye ve başta Rusya olmak üzere BDT ülkeleri, Ortadoğu ve
Kuzey Afrika’da ise kendi markamızla büyüme stratejisini yürütmektedirler.
2006 yılında İskandinav ve Kuzey Avrupa ülkelerinde yüksek
bilinirliğe sahip Finlux ve Luxor markalarını satın alarak üretim ve yurtdışı
satışlarda pazar atağına geçmişlerdir. 2008 yılında ise Avrupa ve Rusya’nın en
prestijli beyaz eşya markalarından Vestfrost’u bünyelerine kattılar.
Alman ekolünün hâkim olduğu ülkelerde yaygın olan Graetz
markasının ardından, Telefunken’in de isim hakkını satın alarak İspanya, İtalya
ve Portekiz pazarlarına üretim ve satış yapmak için anlaşma imzalayan Vestel,
2011 yılında ise beyaz eşyada Avrupalı dört büyük marka Elektra, Servis, New
Pol ve Atlantic’i satın alarak üretimlerini bu markalar üzerinden de
yoğunlaştırmaya başladılar.
b.
Vestel Şirketler Grubu
ÜRÜNLER
|
Tüketici Elektroniği
|
(Televizyonlar, LED Aydınlatma Ürünleri, Uydu
Sistemleri, Hediyelik, Telefonlar, Ses ve Görüntü Sistemleri)
|
Beyaz Eşya
|
(Buzdolabı ve Derin Dondurucular, Çamaşır ve Kurutma
Makineleri, Bulaşık Makineleri, Pişiriciler, Su Pınarları, Şarap Soğutucular)
|
Küçük Ev Aletleri
|
(Kahvaltı
hazırlama, Ütü grubu, Yiyecek Hazırlama, Kişisel Bakım, Elektrikli Süpürge)
|
Ankastre Ürünler
|
(Ankastre Bulaşık Makineleri, Ankastre Fırınlar,
Ankastre Ocaklar, Ankastre, Davlumbazlar, Ankastre Mikrodalga Fırınlar)
|
Isıtıcılar ve Klimalar
|
(Klimalar, Isıtıcı ve Termosifon, Vantilatörler)
|
Bilişim Ürünleri
|
(Hp Dizüstü Bilgisayarlar, Diğer Bilişim Ürünleri,
Dizüstü Bilgisayarlar, Masaüstü Bilgisayarlar)
|
Mobil Cihazlar
|
(Tabletler, Akıllı Telefonlar, Aksesuarlar)
|
c. Vestel Şirketler Grubu
ÜRÜN SINIFLARI
Vestel’in grup gruplarının tamamı ‘dayanıklı mallar’ kategorisinde incelenmelidir.
- Dayanıklı mallar: Uzun bir süre ve birçok kez
kullanılabilir mallardır (buzdolabı, mobilya, giysi, ayakkabı vb. ).
Ayrıca
Endüstriyel Ürün kategorisinde yer alan bu ürünlerin birçoğu ‘hafif donanım’ kısmında
kategorilenebilir.
– Hafif
donanım, (yardımcı araçlar)genellikle düşük satın alma maliyetleriyle küçük
miktarlarda satın alınan donanımları ifade eder, bunlar genellikle ağır
donanımlardan daha kısa ömürlüdürler. Hafif donanımlara örnek olarak elektrikli
el aletleri, fork-liftler, ve küçük motorlar verilebilir.
d. Vestel Şirketler Grubu
NİHAİ TÜKETİCİLERE
REKLAM FİKRİ
https://www.youtube.com/watch?v=-neQGbhcz3I
adresinde reklamlar incelenmiştir. Vestel nihai tüketiciye ulaşırken:
‘Dost teknoloji’, ‘duygulu’, ‘ince’, ‘tecrübeli’ gibi ifadelerle seslenerek,
tüketici kitlesini daima genişletmeyi hedeflemiştir. Reklamlarında da
tüketiciye yakınlığını dile getirmiştir. Reklamlarının hemen hemen hepsinde
çocukları da görselliğe dahil ederek, imajını yumuşatmış, böylelikle anne ve
babalara seslenmiş, hayatlarında ‘kolaylaştırıcı’ rolün Vestel ürünleriyle
üstlenebileceğinin mesajı verilmeye çalışılmıştır. Vestel sahip olduğu
sadakatli müşteri kitlesi, geniş ürün ağı ve yenilikleriyle kayda değer
başarılara imza atmış ve gelecekte de atacağını göstermiştir.
Vestel’in geniş ürün ağını
düşündüğümüzde reklamlarının her bir ürün grubunda farklılık yaratması
gerektiğini söyleyebiliriz. Çünkü hali hazırdaki farklı ürün gruplarına dair farklı
rakipleri vardır. Bu rakiplerle ‘rekabet edebilmesi’ adına Vestel’in özellikle
Ar-ge çalışmalarına destek vererek, değişimleri yakından takip etmesi
gerekmektedir.
ENDÜSTİRİYEL ÜRÜN TALEBİNİN ARTMASI ADINA TÜKETİCİLERE YAPILACAK
REKLAMLAR
Ancak,
herhangi bir ürüne ‘endüstriyel ürün’ diyebilmemiz kullanım amacına göre
değişmektedir. Okul içerisinde kullanılan tahtaya yazmaya yarayan kalem,
evimizde olsaydı endüstriyel ürün olmaktan çok, tüketim ürünü haline gelecekti.
Bu yüzden Vestel ürünlerini de bu başlık altında toplayıp, endüstriyel ürün ve
tüketici ürünleri ayrımını bilmemiz gerekmektedir. Küçük ev aletleri de iş
yerimizde kullanılabilir. Bu tip hiçbir ürüne ilk bakışta endüstriyel ya da
tüketim ürünüdür dememiz mümkün olmamaktadır.
Dolayısıyla
Vestel ürün grubuyla hem tüketici pazarlarına hem de örgütsel pazarlara hitap
etmektedir. Vestel eğer ürünlerini nihai tüketiciye satmak istiyorsa
aracılarının da bilincinde olmalıdır. Çünkü Vestel’in kendi perakende
mağazaları vardır. Ürünlerini perakendecilere satarken ürünlerin ödeme
kolaylığı, ürün yerleştirmesi, mağaza düzeni, reklamlar, satış sonrası
hizmetler gibi destekler sağlar ise, perakendecilerin de ürünleri satması
kolaylaşır. Bu sayede nihai tüketici üründen memnun kalmış olur. Dayanıklı
mallar kategorisinde yer alan birçok Vestel ürününün, kullanım süresi uzun
olduğundan müşteri memnuniyetinin yaratılması çok önemlidir. Amaç, tek bir
Vestel ürününü satmaktan çok, Vestel ürün grubundan birçok Vestel markalı ürüne
sahip olunmasını sağlamak olmalıdır.
AKILLI TELEFONLARDA ÖNEMLİ YENİLİK
https://www.youtube.com/watch?v=TNWtOsntB00
Mart ayının ortalarında paylaşılan yeni bir bilgiye göre, Ergün Güler (Satış ve
Pazarlamadan sorumlu genel müdür) ile yapılan röportaja göre cirolarının %75
ihracattan gelmekte olduğunu söylemiştir. Sadece %25 iç pazardır. Bu yüzden
yurt dışı fuarlara katılmak Vestel için önemli bir araç haline gelmiştir. Dünya
ölçeğinde şirketlerle rekabet ederken önceki yıllarda yarattıkları tablet
ürünlere bir yenisini ekleyerek, Vestel Venüs’ü yaratmışlardır. OPR’nin yapmış
olduğu araştırmalara göre Türkiye’de tüm ürünleri toplamında aralık sonu
itibariyle %1.7 Pazar payına ulaşmışlardır (akıllı telefonlar). Önceliği
dağıtım ağına /Vestel bayilerine baktığımızda ağırlığı bu noktaya verdiklerini
görebiliyoruz. Ürünü istedikleri zamanda veremediklerini belirtmişlerdir.
Vestel’in
Venüs ile, 0’dan %18’e oturmuş bir Pazar payı söz konusudur. (1. Lik Samsung’a
ait) Yeni gelen ürünlerle beraber bu ivmenin artacağını düşünüyorlar. Yeni
çıkardıkları (Nisan’ın sonunda çıkacak) altın serisi Venüs plus ile; gümüş,
altın ve gül kurusu renklerini kullanmışlardır. Yazılım ve kameralarını
iyileştirmişlerdir. Bu ifadeleri kullanırken, araştırmalara ciddi anlamda değer
verdiklerini belirterek, kullanıcıların video ve kamera özelliklerine önem
verdiklerini belirtmişlerdir. Venüs 2 ‘nin de yolda olduklarını
belirtmişlerdir. Yeni teknoloji, iyi fiyat düşüncesini benimsemişlerdir. Akıllı
telefonlardan mütevellit 6 milyar dolar cari açığımız olduğunu ifade
etmişlerdir. İlave istihdama değer vermektedirler. Kendi bünyelerinde ne kadar
çok kişi çalışırsa o kadar büyümüş olduklarını hissetmektedirler.
VESTELİN ENDÜSTRİYEL ALICILARI
Endüstriyel
alıcılar rasyonel davranırlar. Mümkün olan en az parayı vererek, maksimum
faydayı elde etmeye odaklıdırlar. Bilgi düzeyleri yüksektir. Kişisel satış
yaygındır. Alımlar doğrudan yapılır (aracı yoktur). Karşılıklı alışveriş ilkesi
yaygındır (reciprocity/karşılıklık). Endüstriyel alımlar grup olarak yapılır.
Fiyatlar esnektir (lojistik maliyetleri vs). Tüm şartlar eşit ise, kişi tercih
yapacağı zaman duygusal davranır. Endüstriyel alıcı sayısı azdır.
Bütün
bu yarıdaki bilgiler ışığında, Vestel’in endüstriyel pazarda var olmaya devam
etmesi için, inovatif olması gerektiğini görüyoruz. Fiyat konusunda tercih
edilebilmesi adına, tüketicilerin öncelikle bu markayı talep etmesi
gerekmektedir. Zaten Vestel de bu düşünceye hakim olduğu için öncelikli olarak
nihai tüketiciye seslenmeyi uygun bulmaktadır. Birçok reklamda nihai
tüketicilerin duygusal yönlerini açığa çıkartacak ögelere yer verilmiştir.
Çocuk ve bebeklerin kullanımı, gülmek, heyecan, anne-baba kavramı gibi bir
takım ‘ailesel’ ögeler kullanılarak aslında hedef kitlesini de bu mesajlarla
açığa vurmaktadır.
Sonuç
olarak; Vestel endüstriyel ürünlerini nihai tüketicinin talep etmesi adına
reklamlarında aşağıda yer alan 3 adımı kullanmak durumundadır. Ancak bu sayede
işletmeler başarıya ulaşabilirler:
·
Farkındalık yaratmak
|
·
Bilgi vermek
|
·
Hatırlamak
|
2.
SİSTEM
ALIMLARI VE ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE’DE GERÇEKLEŞMİŞ BİR SİSTEM ALIMI
Süre ve
Yaklaşık Maliyet Bilgileri
İlan
Süresi
|
:
|
21
|
Yasal
Kapsam
|
:
|
13 b/3
|
İlan
Süresi İçin Yaklaşık Maliyet
|
:
|
3. adım
177.163,00 - 811.897,00
|
RÜZGAR VE GÜNEŞ (FOTOVOLTAİK) ENERJİSİ SİSTEMLERİ
SATIN ALINACAKTIR
MUŞ ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ- MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
MÜSTEŞARLIK
Rüzgar ve Güneş (fotovoltaik) Enerjisi Sistemleri ile Altı Kalem Güneş Enerjili Sistem Alımı ve Kurulumu alımı 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin a bendine göre pazarlık usulü ile ihale edilecektir. İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda yer almaktadır:
Rüzgar ve Güneş (fotovoltaik) Enerjisi Sistemleri ile Altı Kalem Güneş Enerjili Sistem Alımı ve Kurulumu alımı 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin a bendine göre pazarlık usulü ile ihale edilecektir. İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda yer almaktadır:
İhale
Kayıt Numarası
|
:
|
2013/114705
|
1-İdarenin
|
||
a) Adresi
|
:
|
HÜRRIYET
MAHALLESI SANAT OKULU CADDESI 1 49100 MUŞ MERKEZ/MUŞ
|
b) Telefon ve faks numarası
|
:
|
4362121021
- 4362125411
|
c) Elektronik Posta Adresi
|
:
|
966452@meb.k12.tr
|
ç) İhale dokümanının görülebileceği
internet adresi
|
:
|
https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/
|
2- İhale konusu malın
a) Niteliği, türü ve miktarı
|
:
|
İhalenin
niteliği, türü ve miktarına ilişkin ayrıntılı bilgiye EKAP’ta (Elektronik
Kamu Alımları Platformu) yer alan ihale dokümanı içinde bulunan idari
şartnameden ulaşılabilir.
|
b) Teslim yerleri
|
:
|
1. 50 kw
lık Rüzgar enerjisi Türbin sistemi; İdarenin belirleyeceği yerlere montajı
yapılarak teslim edilecek 2. 500 wattlık Dikey eksenli rüzgar türbin sistemi;
Hürriyet Mah. İstasyon Cd. Muş Merkez 'de bulunan okul sınırları içinde
montajı yapılarak teslim edilecek, 3.50 kw lık Fotovoltaik güneş enerjisi
sistemi Hürriyet Mah. İstasyon Cd. Muş Merkez 'de bulunan okul idaresi binası
çatısına montajı yapılarak teslim edilecek, 4. Güneş takip sistemli Güneş
enerjili sulama sistemi; İdarenin belirleyeceği yerlere montajı yapılarak
teslim edilecek 5. Güneş enerjili trafik levhası sistemi; İdarenin
belirleyeceği yerlere montajı yapılarak teslim edilecek 6. Güneş enerjili yol
ikaz lambası (Flaşör) sistemi; İdarenin belirleyeceği yerlere montajı
yapılarak teslim edilecek 7. Yenilenebilir enerji sistemi eğitim setleri;
Hürriyet Mah. İstasyon Cd. Muş Merkez 'de bulunan okula montaj yapılarak
teslim edilecektir, 8. Güneş enerjili kamp lambası:Hürriyet Mah. İstasyon Cd.
Muş Merkez 'de bulunan okula montaj yapılarak teslim edilecektir, 9. Güneş
enerjili özel bahçe aydınlatması; Hürriyet Mah. İstasyon Cd. Muş Merkez 'de
bulunan okula montaj yapılarak teslim edilecektir,
|
c) Teslim tarihleri
|
:
|
sözleşme
imzalanmasından itibaren iş yeri teslimi yapılarak işe başlanacak ve bütün iş
kalemleri için teknik şartnamede belirtilen iş kalemleri için belirtilen
süreye bağlı kalınarak işin tamamı yetmiş beş gün teslim edilecektir.
|
3- Yeterlik değerlendirilmesinin
a) Yapılacağı yer
|
:
|
Muş Teknik
ve Endüstri Meslek Lisesi İstasyon Cd. Hürriyet Mh. Muş/Merkez
|
b) Tarihi ve saati
|
:
|
13.09.2013
- 14:00
|
4. Yeterlik değerlendirmesine katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler :
4.1. Yeterlik değerlendirmesine katılma şartları ve istenilen belgeler:
4.1.1. Mevzuatı gereği kayıtlı olduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odası ya da ilgili Esnaf ve Sanatkarlar Odası belgesi;
4.1.1.1. Gerçek kişi olması halinde, kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odasından ya da esnaf ve sanatkârlar odasından, ilk ilan veya ihale tarihinin içinde bulunduğu yılda alınmış, odaya kayıtlı olduğunu gösterir belge,
4.1.1.2. Tüzel kişi olması halinde,ilgili mevzuatı gereği kayıtlı bulunduğu ticaret ve/veya sanayi odasından, ilk ilan veya ihale tarihinin içinde bulunduğu yılda alınmış, tüzel kişiliğin odaya kayıtlı olduğunu gösterir belge,
4.1.1.3. İhale konusu malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu izin, ruhsat veya faaliyet belgesi veya belgeler:
1. Kalite ve standart ile ürünlerin piyasaya arzına
ilişkin belgeler
4.1.2. Teklif vermeye
yetkili olduğunu gösteren imza beyannamesi veya imza sirküleri;
4.1.2.1. Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza beyannamesi,
4.1.2.2. Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri,
4.1.3 Şekli ve içeriği İdari Şartnamede belirtilen başvuru mektubu,
4.1.4 İhale konusu işin tamamı veya bir kısmı alt yüklenicilere yaptırılamaz.
4.1.5 Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren, standart forma uygun belge,
4.1.2.1. Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza beyannamesi,
4.1.2.2. Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri,
4.1.3 Şekli ve içeriği İdari Şartnamede belirtilen başvuru mektubu,
4.1.4 İhale konusu işin tamamı veya bir kısmı alt yüklenicilere yaptırılamaz.
4.1.5 Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren, standart forma uygun belge,
4.2.
Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken
kriterler:
|
İdare
tarafından ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin kriter belirtilmemiştir.
|
4.3.
Mesleki ve Teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması
gereken kriterler:
|
4.3.1. İş
deneyim belgeleri:
|
Son beş
yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında kesin kabul işlemleri
tamamlanan ve teklif edilen bedelin 46.106 TRY (Türk Lirası) tutarından az
olmamak üzere ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin iş deneyimini
gösteren belgeler.
|
4.3.2.
Yetkili satıcılığı veya imalatçılığı gösteren belgeler:
|
a)
İmalatçı ise imalatçı olduğunu gösteren belge veya belgeler,
b) Yetkili satıcı veya yetkili temsilci ise yetkili satıcı ya da yetkili temsilci olduğunu gösteren belge veya belgeler, c) Türkiye’de serbest bölgelerde faaliyet gösteriyor ise yukarıdaki belgelerden biriyle birlikte sunduğu serbest bölge faaliyet belgesi. Adayın yukarıda sayılan belgelerden, kendi durumuna uygun belge veya belgeleri sunması yeterli kabul edilir. İsteklinin imalatçı olduğu aşağıdaki belgeler ile tevsik edilir.
Bu
belgeler şunlardır:
a) Aday
veya istekli imalatçı ise imalatçı olduğunu gösteren belge veya belgeler,
b) Aday
veya istekli yetkili satıcı veya yetkili temsilci ise yetkili satıcı ya da
yetkili temsilci olduğunu gösteren belge veya belgeler,
c) Aday
veya istekli Türkiye’de serbest bölgelerde faaliyet gösteriyor ise yukarıdaki
belgelerden biriyle birlikte sunduğu serbest bölge faaliyet belgesi.
İş
ortaklığında ortaklardan birinin, teklif edilen mala veya mallara ilişkin
imalatçı veya yetkili satıcı ya da yetkili temsilci olduğunu gösteren
belgelerden birini sunması yeterlidir. Konsorsiyumların katılabileceği
ihalede, işin uzmanlık gerektiren kısımları göz önünde bulundurularak, her
bir kısım için bu belgelere yönelik düzenleme ayrı ayrı yapılır. Konsorsiyum
ortaklarından her biri, başvuruda bulunduğu veya teklif verdiği kısım için
istenilen yeterlik kriterini sağlamak zorundadır.
Adayın veya isteklinin imalatçı olduğunu gösteren belge veya
belgeler ise şunlardır:
a) Aday
veya istekli adına düzenlenen Sanayi Sicil Belgesi,
b) Adayın
veya isteklinin üyesi olduğu meslek odası tarafından aday veya istekli adına
düzenlenen Kapasite Raporu,
c) Adayın
veya isteklinin kayıtlı olduğu meslek odası tarafından aday veya istekli
adına düzenlenen İmalat Yeterlik Belgesi,
ç) Adayın
veya isteklinin kayıtlı olduğu meslek odası tarafından aday veya istekli
adına düzenlenmiş ve teklif ettiği mala ilişkin Yerli Malı Belgesi,
d) Adayın veya isteklinin alım konusu malı ürettiğine ilişkin olarak ilgili mevzuat uyarınca yetkili kurum veya kuruluşlarca düzenlenen ve aday veya isteklinin üretici veya imalatçı olduğunu gösteren belgeler.
İdare tarafından adayın veya isteklinin imalatçı olduğunu yukarıdaki
belgelerden birini sunarak tevsik edeceği belirtilecektir.
|
4.3.3.
|
4.3.3.1.
Standarda ilişkin belgeler:
|
TSE, IEC,
ISO, EN, CE Standarda ilişkin belgeler
|
4.3.3.2.
Ürünlerin piyasaya arzına ilişkin belgeler:
|
6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununa göre ve alım işiyle ilgili mevzuatlara göre
gerekli izin ve belgeler
|
4.3.3.3.
Yetkili kurum ve kuruluşlara kayıtla ilgili belgeler:
|
Yetkili
kurum veya kuruluş tarafından alım konusu malın, kamu kurum ve kuruluşlarına
satışının gerçekleştirilebilmesi için ürünün, imalatçısının, satıcısının
kaydına ilişkin bir düzenleme gerçekleştirilmesi durumunda; yapılan düzenleme
esas alınarak bu belge veya belgeler ihaleye katılımda yeterlik belgesi
olarak istenir. İş ortaklığında ortaklardan biri tarafından teklif edilen
malın kayıt belgesinin sunulması yeterlidir. Ancak satışın
gerçekleştirilebilmesi için imalatçı veya satıcı kaydına yönelik bir düzenleme
bulunması durumunda; iş ortaklığı ortaklarından her biri durumuna uygun
belgeyi sunmak zorundadır.
|
4.3.4.
Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik
şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman:
|
Teklif
edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu
belirlemek amacıyla teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye
cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf birlikte teklif
dosyasında sunulacaktır.
|
4.4. Bu
ihalede benzer iş olarak kabul edilecek işler:
|
4.4.1.
Rüzgar ve
Güneş enerjisi sistemleri ile elektrik üreten malzeme satımı ve kurulumunu
içeren işler kabul edilecektir
|
5. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece fiyat esasına göre belirlenecektir.
6. İhale yerli ve yabancı tüm isteklilere açıktır.
7. İhale dokümanının görülmesi ve satın alınması:
7.1. İhale dokümanı, idarenin adresinde görülebilir ve 100 TRY (Türk Lirası) karşılığı Muş Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi İstasyon Cd. Hürriyet Mh. Muş/Merkez adresinden satın alınabilir.
7.2. İhaleye başvuracak olanların ihale dokümanını satın almaları veya EKAP üzerinden e-imza kullanarak indirmeleri zorunludur.
8. Başvurular, ihale tarih ve saatine kadar Muş Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi İstasyon Cd. Hürriyet Mh. Muş/Merkez adresine elden teslim edilebileceği gibi, aynı adrese iadeli taahhütlü posta vasıtasıyla da gönderilebilir.
9. İstekliler tekliflerini, mal kalem/kalemleri için teklif edilen birim fiyatlar üzerinden vereceklerdir. İhale sonucu, üzerine ihale yapılan istekliyle her bir mal kalemi miktarı ile bu mal kalemleri için teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır.
Bu ihalede, işin tamamı için teklif verilecektir.
10. Verilen tekliflerin geçerlilik süresi, fiyatı içeren ilk teklif verme tarihinden itibaren 60 (altmış) takvim günüdür.
11. Konsorsiyum olarak ihaleye teklif verilemez.
·
Yukarıda anlatılan bilgiler ışığında bir sistem alımı yapılmıştır. İhale
sona ermiştir. Rüzgar ve güneş enerjisi sistemleri satın alınmak istenmiştir.
Sistem alımlarının özellikleri
nelerdir? Bu tür satın alma ne zaman tercih edilir? Sistem alımlarının avantaj
ve dezavantajları nelerdir?
İşletmeler bazen her bir malzemenin, parçanın veya ürünün tek tek ayrı
tedarikçilerden satın alınması yerine tek bir satıcı ile muhatap olup, sistem
alımı gerçekleştirmeyi tercih edebilirler. Sistem alımı endüstriyel alıcının
almayı planladığı ürünler, parçalar, makineler vs. için tek bir satıcı ile
anlaşması ve bunun sonucunda çalışır bir sistemi teslim almasıdır. Sistem
alımları ilk olarak devletlerin önemli silah alımları ve iletişim sistemleri
alımlarında gerçekleştirilmiştir. (Kotler, 2003a:219)
Sistem alımları riskli alımlardır. Şirket içerisinde yeni bir yatırım
kararını ifade eder. Yeni bir ürün yaratmak için sistem alımı yapılabileceği
gibi, yeni teknolojilerden yararlanmak maksatlı olarak, şirket kendi bünyesine
farklı üretim kanalları dahil edebilir. Sistem alımları en basit tabirle, köklü
değişimleri ifade eder. Sistem alımı yapılabilmesi için şirketin genel müdürü
başta olmak üzere bir karar mekanizması mutlaka bulunmalıdır.
Endüstriyel pazarlarda satın alma süreci ile alakalı Robinson, Faris ve
Wind (1967) tarafından 8 aşamalı bir model geliştirilmiştir.
8 AŞAMALI SATIN ALMA SÜRECİ MODELİ
|
1.
İhtiyacın oluşması
|
2.
Ürünün özelliklerinin
belirlenmesi
|
3.
Ürünün şartnamesinin
hazırlanması
|
4.
Potansiyel satıcıların
aranması
|
5.
Tekliflerin istenmesi
|
6.
Tekliflerin
değerlendirilmesi ve tedarikçilerin seçimi
|
7.
Siparişin verilmesi
|
8.
Performans değerlendirme
ve geri besleme
|
Not: Eski ancak, hala kullanılan bir modeldir.
SİSTEM ALIMLARININ AVANTAJ VE
DEZAVANTAJLARI
AVANTAJLARI
|
DEZAVANTAJLARI
|
Bir bütün olarak bir sistem satın alındığında bu sistemin, her bir ürünün
tek tek getireceği çözümden daha etkili olacağının düşünülmesi.
|
Gerekli bilgiyi edinmek zaman alıcıdır ve pahalıya mal olur.
|
Daha az maliyetli olması. (Üretim başına maliyet düşünülmüştür)
|
Sistem alımları çok ciddi meblağlara mal olur.
|
Bazen yolsuzluklar yaşanabilir.
|
|
Ciddi anlamda araştırma ve emek gerektirir.
|
|
Riskli alımlardır
|
SİSTEM ALIMLARININ ÖZELLİKLERİ
Mutlaka sistem alımlarında bir satın alma
merkezi oluşturulmalıdır.
|
Riskli alımlar olduğu için bilgilerin
detaylı incelenmesi ve herhangi bir yolsuzluğa mahal verilmemesi önemlidir.
|
Ciddi alımlar olduğu için satın alma
öncesinde ciddi anlamda incelenmeli ve bu satın alımın gerçekten gerekli olup
olmadığı konusunda diğer satın alma merkezi birimleriyle uzlaşmaya
varılmalıdır.
|
3.
Beyaz eşya üreten bir işletmede üretimde
kullanılmak üzere çok pahalı bir sermaye ürünü satın alınacağını varsayın. Bu
ürünün alımında satın alma merkezinde kimler yer alırdı (kişinin işletmede
çalıştığı birim ve ünvanı/mevki)? Bu kişilerin söz konusu alımdaki rolleri
hangileri olurdu, niçin? (20 puan)
Beyaz
eşya üreten bir işletmede üretimde kullanılmak üzere çok pahalı bir sermaye
ürünü alınacak ise, bu ürünün alımında satın alma merkezinde yer alması gereken
kişiler:
·
Kullanıcı (Kim alıp üretim hattına koyacak?
Kim kullanacak?) Üretim sorumlusu, üretim müdürü, şef vs.
·
Etkileyici (Karar vericiyi bilgisiyle
etkileyen kişi) Mühendis olabilir
·
Karar verici (Son sözü söyleyen, nihai kararı
veren kişi) Genel müdür olabilir.
·
Kilit adam (Gatekeeper: Kapı görevlisi)
Pazarlama sorumlusu
·
Alıcı (Ürünü satın alan kişi dolayısıyla para
sahibi) Genel müdür, şirket sahibi vs.
Bu
kişilerin söz konusu alımda rolleri oldukça kritiktir. Özellikle karar verici
anahtar noktada yer almaktadır. Bu satın alma merkezi alımlara göre değişkenlik
gösterebilir. Alım ne kadar büyükse satın alma merkezi de o derece
büyütülebilir. Riskli alımlarda satın alma merkezi daha da sayıca büyütülerek,
riskin düşürülmesi amaçlanır. Satın alma merkezinde muhakkak ki, daha önce bu
tarz bir alıma şahit olmuş, daha önce bu tarz bir alımı gerçekleştirmiş
kişilerin bulunması gerekmektedir. Çünkü bu kişiler tecrübeleri sayesinde alımı
şekillendirebilir ve karar vericiye fikir verebilirler. Aslında böyle bir
alımda daha önce derste sayın hocamız Prof. Dr. F. Müge Arslan’ın da bahsettiği
gibi kullanıcı kısmında yer alan kişi ya da kişilerin ürünü kullananı
kullanacak kişilerden oluşması tercih sebebidir. Ancak bu kişiler birçok
işletmede mavi yaka kısmında değerlendirildiği için genelde bu birimlerin üst
birimleri bu tarz bir satın alım sürecinde karar mekanizmasında yerini alır.
Ancak gerçekten adilane bir alım yapılması isteniyorsa, üst birimlerin alt
birimlerle iletişiminin ciddi anlamda kuvvetli olabilmesi şarttır. Ancak bu
şekilde kullanıcıların (mavi yakaların) istek ve ihtiyaçları, ürüne ilişkin
fikirleri önem kazanmış olur Bazen bu iletişimi sağlayamayan işletmelerin daha
yüksek potansiyellerde çalışabilecekken daha azına tabi olduklarını görüyoruz.
Bu gibi sıkıntıların olması adına satın alma merkezimizi üzerinde ciddi plan
yaparak ‘gerçekten olması gereken’ birimlerden oluşturmalıyız.
Beyaz
eşya konusunda bir alım yapılacak ise satın alma merkezimizde bir mühendis
bulunması zorunludur. Aynı zamanda günümüz trendlerini takip eden bir Ar-ge
ekibi, pazarlama sorumlusu, halkla ilişkiler, satış, teknik sorumlu gibi
birimlerin varlığı da karar vericiye önemli ölçüde ışık tutacak nitelikte
olacaktır.
Satın
alma merkezimizde, satın alma biriminden biri kesinlikle bulunmalıdır. Çünkü
pazarlığı yürüten o olacaktır. Ürünlerle ilgili ciddi anlamda bilgisi olan kişi
de o olacaktır.
4.
Tüketici pazarları ve endüstriyel pazarlar
arasındaki temel farklılıkları derste anlatılan haliyle düşünerek ikinci
sayfada verilen tabloyu doldurunuz. (20 puan)
Tüketici Pazarı
|
Endüstriyel
Pazar
|
|
Müşteriler
|
Nihai tüketiciler. Alıcılar kümelenmez.
|
Endüstriyel üretici ve tüketiciler. Alıcılar
kümelenir. Çünkü lokasyon anlamında mliyetlerden kaçınmak için, aracılara
yakın olmayı tercih ederler.
|
Satın
Almanın Yapılış Biçimi
|
Sınırlı alım yapar. Az miktarda satın alır ve
tüketir. Sonrasında tekrar satın alır. Stoklama yapmaz.
|
Stok yaparlar. Alım miktarları çok ama alıcı azdır.
|
Talep
Özelliği
|
Sayıca az. Sık sık. Elastik talep vardır.
Dalgalanmaz.
|
Sayıca fazla. Nadir. İnelastik talep vardır. Dalgalı
talep vardır. Oynak ve türetilmiş talep söz konusudur. (Tüketici talebindeki
değişimlerden etkilenir.)
|
Alıcıların
Bilgi Düzeyi
|
Bilgi düzeyi düşüktür. Eğer istenen ürün yoksa,
muadili (istenen ürüne en yakın olanı) tercih edilerek satın alma işlemi
sürdürülür. Nihai tüketiciler endüstriyel tüketicilere kıyasla çok daha fazla
duygusal hareket ederler.
|
Bilgi düzeyleri fazladır. Çünkü alım miktarları
nadir olmasına karşın, çok fazla sayıda olacaktır. Bu da riski doğurur.
Genelde uzun araştırmalar yapılır ve sonrasında kalite/maliyet esasına göre
uygun ürün ya da firma seçilerek alım gerçekleştirilir. Kişisel satış
yaygındır. Alımlar doğrudan yapılır, aracı yoktur. Çok daha profesyonel satın
alma çabası içindedirler. Çok daha karmaşık karar verirler. Süreç çok daha
resmidir. Satın alıcı ve satıcılar birbirlerine daha fazla bağımlıdırlar.
|
Ürün
Özelliği
|
Ürünlerin alımı bireysel yapılır. Ürünler endüstiyel
ürünlere kıyasla daha az dayanıklıdır.
|
Endüstriyel alımlar grup olarak yapılır. Reklamlar
tek yönlüdür. Nihai tüketici sayısı az olduğu için kişisel satış kullanılır.
İhtiyaca bağlı sunum yapılır.
|
Fiyat
Seviyeleri
|
Fiyat seviyeleri tek tek alındığı için birim başına
yüksektir.
|
Karşılıklı alışveriş ilkesi yaygındır. Tüm şartlar
eşit olduğunda kişi tercih yapacak ise duygusal davranır. Fiyat seviyeleri çoklu alındığı için birim
başına tüketici pazarına göre daha düşüktür ama, sayıca fazla alındığı için
ödenecek rakam çok daha fazladır.
|
Dağıtım
Kanalı Şekli
|
Alımlar aracı kullanalılarak yapılır.
|
Alımlarda aracı kullanılmaz.
|
Tutundurma
Araçları ve Kullanım Amaçları
(farkındalık
yaratma, bilgi verme veya hatırlatma)
|
Reklam yaygındır.
|
Kişisel satış yaygındır.
|
Yararlanılan
kaynaklar:
-Prof. Dr. F. Müge Arslan-Endüstriyel Pazarlama:
Rekabetsel Yaklaşım
-Prof. Dr. F. Müge Arslan’ın B2B Marka Yönetimi dersi ile
ilgili ders notları
VESTEL’E REKLAM ÖNERİSİ
·
https://www.youtube.com/watch?v=ZCaVzS0JgKM
(Vestel’in Kenan İmirzalıoğlu ile hazırlamış olduğu reklam filmi)
·
https://www.youtube.com/watch?v=7FrjD-D9r78
(Vestel’in ‘Ben Vestel değil miyim?’ Tablet ile ilgili reklam filmi)
·
https://www.youtube.com/watch?v=LgGF1epR8MY
(Vestel’in Ata Demirer ile birlikte hazırladığı ilk reklam filmi)
Vestelin linkte verilen tüm
reklam filmleri izlenmiş, https://www.youtube.com/watch?v=-Nmf2Ky3iFo
National Geo’da yayınlanan ‘Mega Fabrikalar Belgeseli’ titizlikle
incelenmiştir.
Vestel’in ilk reklam
filmleri ve Kenan İmirzalıoğlu ile son çektiği reklam filmi de dahil olmak
üzere, Vestel’in reklamlarında özellikle yerel ve kültürel ögeleri kullandığı
görülmüştür. Film müzikleri aralarına koyulan ve Türklere özgü olan saz
enstrümanı ile kültürel ezgiler hissettirilmeye çalışılmış, özellikle nihai
tüketiciye hitap ederken oldukça ‘samimi’ davranılmıştır.
Türkiye’de bu derecede
önemli bir konumda olan büyük bir markanın, yurt dışındaki ciddi büyüklükteki
markalarla rekabet edebilmesi gerekmektedir. Bunun için de ‘Global düşün, yerel
hareket et’ stratejisinin izlenmesi yerinde olacaktır. Özellikle de cirolarının
%75 ihracattan gelmekte olduğunu düşünürsek, global ölçekte reklamlar
tasarlaması gerektiğinin önemini bir kez daha vurgulamış oluruz. Vestel; gerek
istihdamının büyüklüğünü, gerek m2 bazında fiziksel büyüklüğünü, gerekse
cirolarının büyüklüğünü göstermek istese dahi, aslında amaçlanan düşünce
markalarının bilinirliliğini arttırmaya yönelik olmalıdır. Çünkü her ne kadar
parasal anlamda değer biçilebilecek ürünleri olsa dahi, aslında değer pazarlaması
yapılmaktadır. Vestel bir değer yaratmış ve günümüzde ülkemizin önemli bir
gurur kaynağı haline gelmiştir. Bu algısını kuvvetlendirmeli ve her geçen gün
büyümek adına bünyesine yeni tüketiciler katmalıdır. Günümüzün yoğun rekabet
piyasasında, başarının devamlılığını sağlaması için daima yeniliğe ve gelişime
açık olunmalıdır. Teknolojik yenilik önemli olmakla beraber, cana yakın,
sevimli, güvenilir, tüketiciye yakın gibi algıları inşa etmek adına, biraz daha
duygulara dokunan bir reklam tasarlaması markanın lehine olacaktır.
Öte yandan, Vestel’in
reklamlarında çalışanlarını da dahil etmesi ve ekibinin ağzından ‘çalışan
memnuniyetini belirten’ ifadeler duyulması son derece olumlu bir algı
yaratacaktır. Vestel’de çalışmanın ayrıcalık olduğunu anlatan duyguların
aktarılması önemlidir. Reklamlarında kullanılan çamaşır makinalarının, buz
dolaplarının ilerleyen saniyelerde bir robota dönüşmesi, çocuklar açısından
zaman zaman korkutucu bir algıya sebep olabilmektedir. Bu algıyı kırmak adına o
kadar devasa robotlar yerine, Arçelik gibi daha minimalize ve daha sevimli
robotlar kullanılması daha iyi bir çözüm olabilir. Çünkü reklamlarında
kullanılan robotların devasa olması ve o tip oyuncakların daha çok erkek
çocuklar tarafından kullanılıyor olması, aslında sübliminal olarak erkek
alıcıları hedefleyen bir strateji çizmektedir. Ancak, Vestel’in nihai amacı
erkeklerden çok, kadınları etkilemeye yönelik olmalıdır. Nihayetinde alış
verişi yapacak olan ve özellikle mutfak eşyaları ve, beyaz eşya grubunda kararı
verecek olan genellikle kadınlar olmaktadır. Bu noktada erkek ve kadın
tüketicilere ayrı ayrı seslenilebilir. Birçok ürüne sahip olduğu için, ürün
çeşitliliği söz konusudur. Farklı pazarlara da hitap edebilir.
Ayrıca, Vestel’in çocukları
reklamlarında yoğun biçimde kullandığına şahit oluyoruz. Çocukların, özellikle
kız çocuklarının mutfak ile ilgili ürünlerinin reklamlarında kullanılmasını
doğru bulmamaktayım. Çünkü, çocukların mutfakta bu kadar tehlikeli ürünün
bulunduğu bir yerde (kesici ve delici aletler, elektrikli ocaklar, tehlike
yaratabilecek suya yakın olan elektronik cihazlar gibi) bulunması ve ayrıca
‘zor durumda’ kaldıklarında, Vestel ürünlerinin biçim değiştirerek birer robota
dönüşüp, çocuklara yardımcı olması son derece tehlikeli bir algı yaratmaktadır.
Çünkü çocuklar gerçek hayatta da taklit etmeye müsaitlerdir. Algıları gereği
gördükleri birçok davranışı taklit eder ve sonuçlarını da aynı ‘reklamda
gösterildiği gibi’ görmek isterler. Ancak, gerçekler bu şekilde olmayacaktır.
Vestel ürünleri birer robota dönüşüp, yardımcı olmayacaktır. Bu algının bir an
önce kırılarak daha ‘duygusal ve daha gerçekçi’ reklamların yapılmasını uygun
buluyorum. Bu şekilde daha geniş bir kitleye hitap edilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder