English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


26 Ocak 2016 Salı

İndirim Zorunlu Mu?

Bugünün dünyasında indirim yapmak neredeyse zorunlu hale geldi. İndirim yalnızca hazır giyim sektörü için değil, hemen hemen her sektör için indirim standart bir uygulamaya dönüştü. Beyaz eşyadan, mobilyaya, kitaptan, gıdaya herşey indirime girdi. Hatta tüketiciler öyle ki artık satın alım yapmak için indirimi, sezon sonunu bekler hale geldi. Bir çok marka da sezon sonunu ya da seri sonunu dahi beklemeden yılın her döneminde sürekli indirim yapıyor. Tüketiciler de hemen buna cevap veriyor elbette. İndirim sezonu başlar başlamaz bir kalabalık akını başlıyor. İşte tüketim çılgınlığı da tam o anda gözler önüne seriliyor.

Tüketici bu indirimleri çoğu zaman bir ''fırsat'' olarak nitelendiriyor. Mağaza içinde sürekli dile getirilen ''Şuan hemen satın almalısın çünkü çok büyük bir indirim var. Eğer şimdi ve hemen satın almazsan istediğin ürün kalmayacak'' şeklinde psikolojik anlamda baskı yapmakla kalmıyor. Mağaza içerisindeki güler yüzlü, prezentable satış danışmanları tarafından da yönlendirilmeye çalışılıyor. Bu durum Türkiye'de böyle iken yurt dışında da böyle mi? Evet yurt dışında da farklı değil. İndirim her lokasyonda 'satın almaya doğrudan ve hemen etkisi olduğuna inanılan bir kelime' haline gelmiş durumda. Peter Fisk bu durum için bir fikir öne sürüyor. Bu anlattığımız durumla tamamen ters orantılı olarak diyor ki: ''Bir markanın sürdürülebilir ve karlı bir büyüme sağlaması için indirimden uzak durması gerekir.'' Fisk bu açıklamayı yaparken onun gibi bir çok yazar da yapılan indirimlerin marka değerini düşüreceği uyarısında bulunmakta gecikmez.

Fisk'e katılmamak neredeyse imkansız elbette. Sezon sonunda fiyatından %70 düşmüş ve fiyatı 10TL'ye gerilemiş bir t-shirt'ın markası hakkında çoğu zaman ''çok kaliteli'' tanımlaması yapmak zorlaşıyor. Ancak hal böyle iken, artık indirim yapmadan bir markanın satmasını beklemek de oldukça zor. Çünkü tüm rakipler indirimde... Öncesinde indirimler yapan ve artık yapmamaya karar veren bir marka satış politikasını bu doğrultuda değiştirdikten sonra da indirim yapmadan yaşamını sürdürebilmesi mümkün olmayacak. Çünkü müşteri artık indirimlere alışmış olacak ve o indirimleri bekleyecek. Çünkü artık müşteri nezdinde o markanın ürünlerinin değeri belli. Daha farklı bir fiyattan satmanız neredeyse imkansız hale gelmiş durumda.

Bu konuyla ilgili Marmara Üniversitesinde yüksek lisans yaptığım sıralarda bir soru sorulmuştu. İndirimlerle doğrudan ilgili olan konu şöyleydi: Bunun en iyi örneği JC Penny’nin başına gelenlerdir. JC Penny, 1902 yılında kurulmuş, Amerika Birleşik Devletleri’nin hemen her yerinde çok katlı mağazaları olan, önemli bir perakende zinciri. Satış politikası büyük ölçüde fiyat indirimleri ve promosyonlara dayalı. Senenin her günü JC Penny mağazalarında mutlaka bir kampanya vardır. 2011 yılının sonunda, JC Penny yönetim kurulu, daha önce Target süpermarket zincirini ve Apple markasının perakende operasyonunu başarıyla yönetmiş Ron Johnson’u şirketin başına geçirdi. Ron Johnson, işe başlar başlamaz, JC Penny’nin promosyonlara bağımlı, fiyat indirimi yapmadan satış yapamayan bir marka olmasının mutlaka önüne geçmek gerektiğini düşündü. Johnson’a göre şirketin bu hastalıktan kurtulması gerekliydi. İşte bu durumla başa çıkmak adına ne yapılması gerektiğine dair bir soru sorulmuş, tüm sınıfça sorunun cevabı farklı biçimde verilmişti. Aslına bakılırsa iyi bir marka uzmanı için biçilmiş kaftan bir soru niteliğindeydi.

Peki Gerçek Hikaye Nasıldı?

Johnson önce, markanın logosunu değiştirdi. Yeni logo, markanın yeni anlayışı olan “adil ve net” fiyat politikasını yansıtır nitelikteydi. Johnson, sürekli indirim yapmanın aslında tüketicileri aldatmak olduğunu, dürüst bir markanın devamlı indirim yapmak yerine gerçek ve adil bir fiyatla satış yapması gerektiğini düşünüyordu. Aklındakini hayata geçirdi ve JC Penny’nin yeni fiyat stratejisini büyük bir reklam kampanyasıyla duyurdu. Ron Johnson’un “adil fiyat” stratejisi -maalesef- sadece bir yıl sürdü. 2013 başında şirketin bir yıl öncesine göre satışları yüzde 32 gerileyerek 3,8 milyar dolara düştü. Hisse senetleri fiyatlarındaki düşüş ise yüzde 46 oldu. Yönetim kurulu, Nisan 2013’te Ron Johnson’un görevine son verdi. JC Penny’nin indirimsiz, promosyonsuz satış politikası tutmamıştı. JC Penny’nin müşterileri, yeni fiyat politikasından hiç memnun kalmadıkları için rakip markalara yönelmişlerdi.  Peki bir perakende markası fiyatını nasıl yönetmeli? Hangi strateji doğru? JC Penny hikayesinden hangi dersleri çıkarabiliriz?

Peki Ne Yapılmalı?

Markanızın ürünleri çok uygun fiyatlara satılsa dahi, müşgteriler o ürünün piyasada ortalama hangi fiyattan satıldığını bilmiyorlarsa eğer markanın “uygun fiyat”, “dürüst fiyat”, “gerçek fiyat”, “adil fiyat” iddialarını inandırıcı bulmaz. Müşteriye normalde 120 TL olan bir pantolonu indirimli iken 80TL'ye satabilirsiniz. Fakat müşteri aynı ürünü indirimsiz 80TL'ye almaktan hoşlanmayacaktır. Eğer bir ürüne indirim yaparsanız o ürüne hiç ihtiyaç duymayan insanların bile ilgisini çekebilirsiniz. Onların bile o ürünü almasını sağlayabilirsiniz. Eğer markanız müşterilerine bu şekilde indirimler ve çeşitli fırsatlar sunuyorsa bu tip fırsatlardan müşteri bir kez yararlandıktan sonra, hep yararlanmak isteyecektir. Müşterilerine bu tip fırsatları yaşatıp kaymağını yiyen markalar kolay kolay bu stratejilerinden dönmeyeceklerdir. 

Evet belki Ron Johnson, kişisel olarak bakıldığında indirimin doğru bir strateji olmadığını düşünmüş olabilir. Ancak söz konusu büyük bir marka ve bugüne kadar hitap ettiği müşteri kitlesi belli, alışkanlıkları belli. Durum bu şekilde iken birden bire radikal olacağım diye böyle bir karar vermeniz çok da sağlık olmayabilir. Yöneticilerin görevi kendi egolarını tatmin etmek değildir. Böyle bir hayalin peşinden koşmak ve ''ben farklı olanı yapacağım'' şeklinde diretmek bazen hiç de hoş olmayan sonuçlar doğurabilir. Bu kararın yüzbinlerce kişiyi, büyük bir markayı, yılların emeğini ve bütün çalışanları tek tek etkileyeceğini unutmamak gerekir. Elbette hiç indirim yapmayan ve bu şekilde dahi satış yapabilen markalar da var. Bunların başında Lacoste markası geliyor. Ancak bu tip markaların da stratejileri hep bu yönde olmuştur. Eğer daha önce indirim yaptıysanız bir anlamda markanızın müşterilerini buna alıştırmış olabilirsiniz. 
Markanız indirim yaptı diye değerinden kaybetmez. Önemli olan bu indirimin sıklığı ve zamanıdır. Eğer indirim stratejinizi doğru kullanırsanız, seri sonu ürünler stoğunuzda fazlasıyla birikmemiş olur. İndirin yaptığınız için daha mutlu bir müşteri kitleniz olur. Daha fazla reklam yapmış olursunuz. Yaptığınız indirimin tüketici nezdinde gerçek bir 'fırsat' olarak nitelendirilmesini sağlamalısınız.Eğer bütün bunlara dikkat ederseniz indirimi dooğru kullanmış olursunuz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Etiketler

2015 2016 4 saniye 7 unsur 7p affetmek Agresif stratejiler Ağızdan ağıza pazarlama Algı Algı yönetmek Alışveriş Alışveriş Merkezleri America Amerika Amerika nasıl Amerika oldu? Anadolu Efes analiz Anı yaşamak Apple Araştırma hedefi Araştırma Problemi araştırmak Araştırmanın künyesi Araştırmanın özeti Avusturalya Ayakkabı B2b Bağımlılık Bağlılık Bait bakmak Başak Değerli Başarı başarılı olmak Başarmak Berke Civan Berliner Bilgi bombardımanı Blog blogger BP Bu Tarz Benim Business Bütçe Bütünleşik pazarlama Bütünleşik Pazarlama İletişimi büyük etkiler bırakmak Cam ambalajlar Cam şişe Cem Çınlar CEO cesaret Ciddiyet ve disiplin Coca Cola content content marketing CRM CV çalışma hayatı Çevre Çevre kirliliği Çiçek çerçevesi Çocuk çözüm Çözüm üretmek Dağıtım Yar Doç Dr Selda ENE Daha güzel bir dünya Değer değişim deney Deneyim denge dengeli olmak Depresyon depresyonla başa çıkma Dersler digital dijital Dijital kampanya Dijital pazarlama Dijital pazarlamanın 5 temel taşı diş sağlığı duygu duygusal liderler Dünya Dünyanın en büyük markaları dürtü düşünür düzen Eleştiri Eminönü Empati Erdem Erdemli olmak Esir Eş zamanlı arama motoru Facebook fark fark yaratmak farklı olmak Farklılaşma Fayda Ferrari filickr Fiyat Formüller geçim Geneleneksel iletişim araçları Georgii Frantsevich Gouse Gerilla pazarlama Girişimci Giyim Google görmek Gurmania güçlü olmak Güven Güvenilirlik güzen Halil Erdoğmuş Hayal Hayatı kolaylaştırmak haz Hedef belirlemek Hitmet üreten hizmet Hoşgörü huzur IK Instagram içerik İçerik İçerik Moderatörü içerik pazarlaması ikna iknanın psikolojisi iletişim İletişim İletişim kirliliği ilham İlham İlişkiler imaj inanç indirim indirim yapmak indirimsiz markalar inovasyon İnovatif insan internet ipana İsim İsim hatırlayamama İsmi neydi? İstek istemek iş hayatı İşaret itibar iyilik izlenim jest kampanya kar etmek Karar karar almak Kares AVM karmaşa Kendimizi ifade etmek Kendini beğenmişlik Kevin Hogan kişilik Kitle KONUM KONUM TABANLI PAZARLAMA Konumlandırma Kuramsal Çerçeve Kurumsal yönetici küçük harf Kültür Lacoste Lc Waikiki leader lider LinkedIn Liste Listelemek Makale eleştirisi Maliyet Marka marka bilinirliliği marka değeri marka imajı marka inşası marka kişiliği Marka kültürü Marka Nedir? marka sadakati marka yaratmak Marka yönetimi Markalar markalarda bog kullanımı Marlboro Marmara Üniversitesi maske Medyada yer almanın artan maliyeti Medyanın çeşitlenmesi merak merak etmek Microsoft mimik Motive edici pazarlama msel pazarlama Mutlu olmak mutlu olmanın koşulları Mutlu olmanın yolları muzaffer şerif mücadele Müşteri müşteri ilişkileri Müşteri İlişkileri Müşteri İlişkileri Yönetimi müşteri memnuniyeti müşteri sadakati müşteri şikayetleri müşteriler Nasıl başarılı olunur Nestle Nike olumlu düşünmek Onedio Onel AVM Operasyonel pazarlama Ödev Ödevler ön yargı Önem ÖNERİM Özellikler Para para kazanmak Parekendeci Pazar Pazara uyum Pazarlama Pazarlama Araştırmaları Pazarlama Karması Pazarlama Kirliliği Pazarlama noktaları Pazarlama okuyanlar Pazarlama uzmanı Pazarlamanın P'leri people physical evidance Pinterest Place Plain pack Plastik atıklar PR Prestij Price Proaktif process Product Prof Dr Ahmet Ercan GEGEZ Prof Dr Fatma Müge ARSLAN Prof Dr Mert UYDACI Promotion psikoloji Radyo Rakip Red Bull rekabet Reklam Reklam ajansı Reklam Müziği Reklam önerisi Risk robert bosch Rus Rus kültürü Rusya Rusya pazarı sadakat sadık müşteri sağlık Samsung saniye Satış Satış temsilcisi Saygı Selfie Sembol Sevgi Sınavlar Sigara Simge Simple simülasyon Sistem sorulama sosyal sosyal girişimci Sosyal Medya Sosyal Medya Esiri Sosyal medya kampanyası taslakları Sosyal paylaşım Spor Starbucks Stiletto Strateji Stratejik pazarlama şans şansa inanmak şikayet şikayet yönetimi Şişe Şişeler takit etmek taklitçilik Tarihçe Tarz Tasarım Tatlı tatmin Televizyon Televizyon Reklamları Terim Tick Tock Boom Toptancı TREND tumblr Tutundurma tutundurma karması Tüketici Twitter uslup Ücret Üniversite Ünlü olmak Ürün Ürün çeşitliliği Ürün kalitesi Ürün yönetimi üyeler Vazgeçmek Vestel WOM Word of mouth Y nesli yaşam Yeni medya Yeni ürün geliştirme yeni yıl Yerli malı yorum yorum pazarlama yorumlar yönetici yönetmek Zafer Tanrıçası Zaman Zenginlik Ziyaret Ziyaretçiler