English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


16 Ağustos 2016 Salı

Ürün Yada Hizmetlere Adını Veren Markalar

Ticari birmarka için belirlenen adın, başarılı bir başlangıcın ardından piyasadaki benzer ürünlerle de anılması durumu jenerik marka olarak tanımlanmakta olup aynı zamanda marka bilinirliği açısından da başarının en ideal hali olarak nitelendirilmektedir. Günlük hayatımızda hemen hemen hepimiz için ilkler veunutulmaz markalar mutlaka vardır. Bir marka olarak piyasaya sunulan hizmet ya da ürünlerden bazıları içimize o denli işler ki, o markayı benzer ürünlerin hepsinde kullanma ihtiyacı hissederiz. Bu durum ilk önceleri yokluktan ya da rekabet eksikliğinden kaynaklanmış, bu arada piyasada kendine iyi bir yer edinmiş markalarda sıkça karşımıza çıkar. Bu markalara ilerleyen dönemlerde gelen rakipler de aslında bilinen markanın imajından faydalanarak piyasada tutunma gayreti içerisindedir.

Selpak: 
Aslında ülkemizde ilk olarak Eczacıbaşı tarafından piyasaya sürülen kağıt mendilin markasıydı. Zaman içerisinde rekabetin azlığıyla bu marka adı ağızdan ağıza dolaşarak bilinirlik kazandı ve bundan sonra üretilen farklı markalardaki kağıt mendillerde de aynı deyiş kullanılmaya devam edildi. Markete girip selpak var mı? diye sorduğumuzda muhtemelen faklı markaları satın alıp çıkmışızdır.

Orkid: Benzer ürün gruplarında da aynı isim sürekli kullanılıp gelmiştir. Benzer kategorideki tüm ped ürünleri genellikle Orkid olarak bilinir. Örnek vermek gerekirse dünyanın hemen hemen her bölgesinde satılan Blue Jean pantolonların genel ismi Jean olarak kalmıştır. Ülkemizde de Blue Jean markası olan Kot, belirli bir zaman sonra kot pantolon olarak isim yapmaya başlamış ve hafızalarımızda yer edinmiştir. Gilette (Jilet), Walkman, Chicklett (Ciklet), Champagne (şampanya), Frisbee (Frizbi), Hula Hoop, Zippo gibi marka olarak isimlendirilmiş ürünlerin, muadilleri içinde aynı ismin kullanılmasının sebebi de budur.
Jenerik marka ismi de bu bağlamda rekabetin az olduğu ya da hiç olmadığı dönemlerde piyasaya giren, tüketicinin ilk defa karşılaştığı ve üreticinin o dönemlerde piyasaya hakim olduğu ürün ve hizmetlerden oluşmaktadır. Ülkemizde ve dünyada halen daha geçerliliğini koruyan jenerik marka durumlarına verilebilecek somut örnekleri sizler için derledim.
Pimapen: En sevdiğim klasikler arasındadır. Bu isim geçerliliğini hala daha korumaktadır. Öyle ki plastik pencere markası olan Pimapen’in bugün onlarca farklı rakibi olmasına karşın hepsine pimapen olarak hitap ederiz. Pimapen tüketici için bazen markanın gerçeği, bazen de Fırat Pen, Winhouse, Akfa, Pakpen, Winsa, Egepen gibi rakip markalar için kullanılmaktadır.
Chiclets: Aslında üretilmiş bir sakız markası olan Chiclets, zamanla tüm sakız markalarına verilen bir isim olarak anılmaya başlanmıştır. Marketten ciklet aldım 🙂
Atari: Bu ismi bilmeyen neredeyse yoktur. 80’lerin ve 90’ların çocuklarında olmazsa olmaz eğlence aracı haline gelen Atari, aslında bir marka olmasına karşın benzer kategorideki markalarada verilen isim halini almıştır.

Sarelle: Nutella, Çokokrem gibi rakiplerine karşı her zaman marka bilinirliği daha yüksek olan bir ürün olarak karşımıza çıkmıştır. Sarelle bulamadığımız dönemlerde bile Sarelle yerine Çokokrem, Nutella gibi ürünlerden bahsederken bu ismi kullanmışızdır.
Kot: Fabrikası İzmir’de bulunan Blue Jean markası olan Kot, kısa sürede Blue Jean adı yerine Kot Pantolon olarak hayatımıza girmiş ve günümüzde de geçerliliğini korumaya devam etmiştir. Tüm Blue Jean’ler bize göre Kot’tur.
Oralet: Yüzlerce farklı isimde rakibe sahip olmasına karşın, Eczacıbaşı tarafından ilk kez piyasaya sürülen limon, mandalina aromalı toz içecektir. Kahvehanelerde artık bu markadan farklıları kullanılmasına karşın genel adı hala daha Oralet’tir.
Sana: Yılların margarini Sana yağları. Günümüzde aynı kategorideki margarinlerin genel ismi olarak bilinir. Marketten Sana yağı alıp gelecek olan anneniz, Sana yağı yerine Bizim yağ yada Luna alabilir.
Cif: Unilever şirketi tarafından piyasaya sunulan Cif adlı temizleme ürünü, zaman içerisinde benzer ürünler için de kullanılmış; hatta “ciflemek” gibi bir işlevi dilimize kazandırmıştır.
Vileda: Aynı Cif gibi bir marka olan Vileda; temizleme kovası ve saplı sümger temizleyiciden oluşur. Piyasada yüzlerce rakibi olmasına karşın hepside aslında Vileda olarak isimlendirilir. Tıpkı Ciflemek gibi “viledalamak” fiilini de dilimize kazandırmıştır.
Bankamatik: Hep ürünlerden bahsettik ama bazen hizmet markaları da benzer hizmetler için sıklıkla kullanılır. İş Bankası tarafından Bankamatik adıyla hizmete sunulan ATM’ler. Zamanla diğer bankaların ATM’leri için de kullanılmış ve hala daha kullanılmaktadır.
Jeep: Amerika menşeili Chrysler’in bir markası olan Jeep, aynı kategorideki diğer ürünler için de kullanılmaktadır. SUV araç olan Jeep, Lexus, Range Rover, Hummer, Toyota gibi SUV modellerin de Jeep olarak isimlendilmesine neden olmuştur.
Lacoste: Giyim markası olan Lacoste zaman içerisinde benzer yapıdaki kumaş ve giyim modellerinde temel isim olarak kabul edilmiştir. lacoste yaka t-shirt, Lacoste kumaş gibi kullanımları hala daha geçerlidir.
MobyletteMobilet olarak telaffuz edilir. Aslen Fransız markası olan Mobylette, zaman içerisinde zaman içerisinde Peugeot gibi markalara ait benzer ürünlerin de ortak adı haline gelmiştir.
Nescafe: Günümüzde Jacops, Tchibo gibi rakiplerine de Neskafe olarak ad bırakmış efsanevi bir kahve markasıdır.
Teflon: Avrupa menşeili Dupont şirketi tarafından marka haline gelmiş Teflon benze modellerin ortak adıdır. Teflon tava olarak nam salmıştır.
Thermos: Tüm dünyada ve ülkemizde benzer markalar için kullanılmıştır. Termos olarak telaffuz edilen marka içine koyduğunuz sıcak ya da soğuk sıvıları uzun süre saklamamızı sağlar. Aslında patentli bir markadır.
Jacuzzi: Jakuzi olarak telaffuz edilir. Hidromasaj özelliği olan küvetlerin tamamına nedense hep Jakuzi deriz.
Aygaz: Mutfak tüplerinin ortak adıdır. İpragaz, Milangaz, likitgaz gibi rakiplerini de Aygaz olarak isimlendirir ve kullanırız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Etiketler

2015 2016 4 saniye 7 unsur 7p affetmek Agresif stratejiler Ağızdan ağıza pazarlama Algı Algı yönetmek Alışveriş Alışveriş Merkezleri America Amerika Amerika nasıl Amerika oldu? Anadolu Efes analiz Anı yaşamak Apple Araştırma hedefi Araştırma Problemi araştırmak Araştırmanın künyesi Araştırmanın özeti Avusturalya Ayakkabı B2b Bağımlılık Bağlılık Bait bakmak Başak Değerli Başarı başarılı olmak Başarmak Berke Civan Berliner Bilgi bombardımanı Blog blogger BP Bu Tarz Benim Business Bütçe Bütünleşik pazarlama Bütünleşik Pazarlama İletişimi büyük etkiler bırakmak Cam ambalajlar Cam şişe Cem Çınlar CEO cesaret Ciddiyet ve disiplin Coca Cola content content marketing CRM CV çalışma hayatı Çevre Çevre kirliliği Çiçek çerçevesi Çocuk çözüm Çözüm üretmek Dağıtım Yar Doç Dr Selda ENE Daha güzel bir dünya Değer değişim deney Deneyim denge dengeli olmak Depresyon depresyonla başa çıkma Dersler digital dijital Dijital kampanya Dijital pazarlama Dijital pazarlamanın 5 temel taşı diş sağlığı duygu duygusal liderler Dünya Dünyanın en büyük markaları dürtü düşünür düzen Eleştiri Eminönü Empati Erdem Erdemli olmak Esir Eş zamanlı arama motoru Facebook fark fark yaratmak farklı olmak Farklılaşma Fayda Ferrari filickr Fiyat Formüller geçim Geneleneksel iletişim araçları Georgii Frantsevich Gouse Gerilla pazarlama Girişimci Giyim Google görmek Gurmania güçlü olmak Güven Güvenilirlik güzen Halil Erdoğmuş Hayal Hayatı kolaylaştırmak haz Hedef belirlemek Hitmet üreten hizmet Hoşgörü huzur IK Instagram içerik İçerik İçerik Moderatörü içerik pazarlaması ikna iknanın psikolojisi iletişim İletişim İletişim kirliliği ilham İlham İlişkiler imaj inanç indirim indirim yapmak indirimsiz markalar inovasyon İnovatif insan internet ipana İsim İsim hatırlayamama İsmi neydi? İstek istemek iş hayatı İşaret itibar iyilik izlenim jest kampanya kar etmek Karar karar almak Kares AVM karmaşa Kendimizi ifade etmek Kendini beğenmişlik Kevin Hogan kişilik Kitle KONUM KONUM TABANLI PAZARLAMA Konumlandırma Kuramsal Çerçeve Kurumsal yönetici küçük harf Kültür Lacoste Lc Waikiki leader lider LinkedIn Liste Listelemek Makale eleştirisi Maliyet Marka marka bilinirliliği marka değeri marka imajı marka inşası marka kişiliği Marka kültürü Marka Nedir? marka sadakati marka yaratmak Marka yönetimi Markalar markalarda bog kullanımı Marlboro Marmara Üniversitesi maske Medyada yer almanın artan maliyeti Medyanın çeşitlenmesi merak merak etmek Microsoft mimik Motive edici pazarlama msel pazarlama Mutlu olmak mutlu olmanın koşulları Mutlu olmanın yolları muzaffer şerif mücadele Müşteri müşteri ilişkileri Müşteri İlişkileri Müşteri İlişkileri Yönetimi müşteri memnuniyeti müşteri sadakati müşteri şikayetleri müşteriler Nasıl başarılı olunur Nestle Nike olumlu düşünmek Onedio Onel AVM Operasyonel pazarlama Ödev Ödevler ön yargı Önem ÖNERİM Özellikler Para para kazanmak Parekendeci Pazar Pazara uyum Pazarlama Pazarlama Araştırmaları Pazarlama Karması Pazarlama Kirliliği Pazarlama noktaları Pazarlama okuyanlar Pazarlama uzmanı Pazarlamanın P'leri people physical evidance Pinterest Place Plain pack Plastik atıklar PR Prestij Price Proaktif process Product Prof Dr Ahmet Ercan GEGEZ Prof Dr Fatma Müge ARSLAN Prof Dr Mert UYDACI Promotion psikoloji Radyo Rakip Red Bull rekabet Reklam Reklam ajansı Reklam Müziği Reklam önerisi Risk robert bosch Rus Rus kültürü Rusya Rusya pazarı sadakat sadık müşteri sağlık Samsung saniye Satış Satış temsilcisi Saygı Selfie Sembol Sevgi Sınavlar Sigara Simge Simple simülasyon Sistem sorulama sosyal sosyal girişimci Sosyal Medya Sosyal Medya Esiri Sosyal medya kampanyası taslakları Sosyal paylaşım Spor Starbucks Stiletto Strateji Stratejik pazarlama şans şansa inanmak şikayet şikayet yönetimi Şişe Şişeler takit etmek taklitçilik Tarihçe Tarz Tasarım Tatlı tatmin Televizyon Televizyon Reklamları Terim Tick Tock Boom Toptancı TREND tumblr Tutundurma tutundurma karması Tüketici Twitter uslup Ücret Üniversite Ünlü olmak Ürün Ürün çeşitliliği Ürün kalitesi Ürün yönetimi üyeler Vazgeçmek Vestel WOM Word of mouth Y nesli yaşam Yeni medya Yeni ürün geliştirme yeni yıl Yerli malı yorum yorum pazarlama yorumlar yönetici yönetmek Zafer Tanrıçası Zaman Zenginlik Ziyaret Ziyaretçiler